Välaberget

Klippan

• 1. Titel tåtel (6)

Jan Rydén

Ute på areten. 7 bultar. Topankare.

• 2. Puhs hörna (7) 13m

P Olsson

Överhängade diedret rakt upp. Tung och tämligen teknisk led, men välsäkrad hela vägen. Går att leda med kamkilar och wirekilar, vilket har gjorts många gånger.

• 3. Vit november (7) 12m

Pierre Olsson

4 bultar. En av de finaste bultade lederna på berget. Tidigare en aidlinje.

• 4. Bulten (6-) 8m

Kort, brant och välsopad. Endast toppsäkrad led.

• 5. Siluettleden (6-) 15m

Börja ute på hörnet, klättra några layback moves upp till ett något löst block. Klättra över på högra väggen och följ den lilla sprickan rakt upp, sen vidare upp via Billingslingan till toppen.

• 6. Förbjuden kant (6) 9m

4 bultar, Småstegsklättring rakt upp utan att använda kanten. 4bb och ett ankare med kedja. Vill man använda kanten så gör man givetvis det, graden är då 6- och leden är mycket fin på detta vis också!

• 7. Björnen (5+) 13m

Layback via flaksprickan. Vid hyllan tar man de högra sprickorna upp till toppen. Firningsankare finns.

• 8. Billingslingan (4) 13m

Bra nybörjarled. Följ de parallella sprickorna, ställ dig på listen mitt på väggen och gå till vänster. Vidare rakt upp på hörnet. Toppankare.

• 9. Främlingslegionen (7-) 12m

4 bultar, Säkra i tvärsprickan med 4cm kamkil. Sedan rakt upp på små grepp via 4 bb mot det stora taket vid toppen. Taket klättras med dragning åt höger via ett incutgrepp för högerhanden i taket. Bultat ankare.

• 10. Teknisk linje (6-) 11m

4 bultar, Klättra rakt upp med utsteg till höger eller vänster om taket. Går också dela upp leden med en på var sida om det svagt utstickande hörnet mitt på leden, grad 6.

• 11. Eliassons svarta fläck (6) 9m

4 bultar, Insteg i sprickan, lägg en kamsäkring i tvärsprickan om du känner dig osäker. Följ diederet rakt upp via tre bultar, gå lite höger och sedan uppför svaplattan via en borrbult till toppen. Toppankare.

• 12. Hylands hörna (6-) 9m

Klättra helt ute på hörnet hela vägen upp. Endast topprep. Teknisk led.

• 13. Korphörnet (4+) 11m

Går helt inne i hörnet. Bra nybörjarled, dock något grusig och svårare än man kanske tror.

• 14. Korpleden (5) 16m

Insteg några meter till höger om Korphörnet. Klättra i sprickan och upp till stor hylla åt höger, gå ut runt hörnet och rakt upp. Sista halvan klättrar man via de sista bultarna på Ren o Fin. Vill man toppa görs det lämpligen i borrbultsankaret till Ledknäckarn.

• 15. Ledknäckarn (7) 16m

P Olsson

Börja leden nedanför det stora blocket, håll i blockets högra kant och klättra upp tills du står på själva spetsen. Placera en stor wirekil så högt du kan, jamma foten i sprickan och gå på rakt upp. Högerhanden greppar ute på areten till höger, säkra i den smala sprickan (gul alien/gul C3) sen med dragning åt vänster upp till stor hylla med en fixpitong, greppa höger-areten med högerhanden, kör rakt upp förbi borrbult till ankare, håll dej till vänster om areten hela tiden – gå inte ut till leden Ren o Fin, Ledknäckaren är en helt oberoende linje. Leden är nu upprustad med ny bb istället för den gamla, och en ny pitong. Toppankare.

• 16. Ren o Fin (6) 16m

6 bultar, Börja på hörnet och runda det åt höger. Klättra rakt upp med krux på ledens brantaste parti. Lättare sedan. Toppankare.

• 17. Stenbergs led (5+) 17m

Samma insteg som led 16. Sedan går leden i princip mellan Ren o Fin och Skoterleden. En kombinationsled av #16 & #18 skulle man kunna säga.

• 18. Skoterleden (6-) 17m

4 bultar, Första halva leden är borrbultad sedan Tradsäkrad med mycket fina lägen. Lite knepigt insteg snett åt vänster sedan rakt upp. Toppankare.

• 19. Kaminen (5+) 17m

Följ kaminen, klättra utanför på pelaren eller I kaminen. Går också att laybacka hela sprickan, fin Yosemite träning!

• 20. Klaustrofobi (5-) 22m

Samma insteg som kaminen men fortsätt in i kaminens mörker. Säkra i taket. Snart återkommer ljuset på andra sidan berget. Klättra över taket och laybackklättra utsteget. Varning för repdrag. Inget för den som lider av cellskräck! OBS! Soloklättras oftast OBS!

• 21. Okänd (6-) 13m

5 bultar, Numera helbultad med samma insteg som Röd Oktober.

• 22. Röd oktober (6+) 14m

3 bultar, Insteget är precis till höger om den överhängande väggen, i det lilla hörnet. Klättra upp i hörnet (aningen överhängande) säkra med en medium kamsäkring, mantla upp och följ den tunna sprickan omedelbart till vänster om näsan och sedan rakt över taket. Taket säkras med liten kam/kil. Två borrbultar som toppankare.

• 23. Atomvinter (7+) 11m

4 bultar, Rakt upp på små lister till taket, låt bli stora sprickan till höger. Taket är cruxet, finns flera varianter. Borrbultad led.

• 24. Atomvinter, variant (5) 12m

Vill du inte göra originalutsteget, klättra ut åt höger och laybacka uppför den stora sprickan, fint. Topankare

• 25. Ökänd (4+) 12m

Starta i hörnet, följ den vassa stenkanten. Avslutas med att antingen traversera vänster under taket ända bort till Röd Oktober eller rakt upp i den stora sprickan (camalot 6) eller bara snett ut till höger på goda grepp.

• 26. Johans lösa (5+) 9m

Klättra uppför det uppspruckna överhängande partiet.

• 27. Mickes regndans (5-) 9m

Klättra över taket och följ sprickan upp.

• a. Meganöten (5b)

Följ diedret upp till hyllan, sedan höger och avslutas något överhängande. Meganöten går ett par meter till vänster i det uppenbara diedret.

• b. Grekisk sallad (8)

Marcus Hernegård

Går mitt på väggen mellan två aidlinjer. Startar vid en svag areteformation som sträcker sig ca 3 bultar upp. Därefter rakt upp på vassa crimpar mot ankaret under taket. Regnsäker. 4 bultar. Firningsankare.

• c. Mockapär (8-)

Alexander Rydén

Väggen mellan puhs hörna och vit november. 5 bultar. Firningsankare.

• d. Ända in i kaklet (6)

Filip Arvidsson, Alexander Rydén

Gemensam start med Silhuettleden, men drar sig istället ut på vänstra väggen. Firningsankare.

• e. Hala Äcklet (7a+)

5 bultar. Ett stort flak med ett kryss som är uteslutet och löst.